Nerds Kenniscentrum

Welkom bij Nerds, de nummer één onafhankelijke helpdesk van Nederland. In ons kenniscentrum vind je antwoord op de meest gestelde vragen. Kom je er zelf niet uit? Dan helpen onze Nerds je graag verder.
Direct hulp nodig?

Kan geen account aanmaken

Je MacBook wil niet opstarten? Geen zorgen, dit is een veelvoorkomend probleem en in de meeste gevallen goed op te lossen. In dit artikel helpen we je stapsgewijs op weg.

Mogelijke oorzaken

  • De batterij is volledig leeg
  • Er is een probleem met macOS
  • De MacBook staat in sluimerstand
  • Er is een hardwarefout (zoals geheugen of logic board)
  • De adapter of oplader werkt niet

Stappenplan om het probleem op te lossen

1. Controleer of de MacBook stroom krijgt

  • Sluit je MacBook aan op de originele oplader
  • Controleer of het stopcontact werkt
  • Laat je MacBook 10 minuten aan de lader liggen en probeer dan opnieuw op te starten

2. Forceer een herstart

  • Houd de aan/uit-knop minimaal 10 seconden ingedrukt
  • Laat los en druk opnieuw kort op de aan/uit-knop

3. Voer een SMC-reset uit (voor Intel Macs)

  • Sluit de MacBook aan op netstroom
  • Houd 10 seconden de toetsen Shift + Control + Option + Power tegelijk ingedrukt
  • Laat los en start de MacBook opnieuw op

4. Controleer op beeld en geluid

  • Hoor je opstartgeluid of zie je het Apple-logo?
  • Werkt het scherm mogelijk niet, maar is het apparaat wel actief?

5. Start op in veilige modus

  • Houd direct na het aanzetten de Shift-toets ingedrukt
  • Laat los zodra je het inlogvenster ziet
  • In veilige modus kun je soms systeemfouten herstellen

Nog steeds problemen?

Als je MacBook nog steeds niet opstart:

  • Probeer op te starten vanaf een extern volume (zoals een USB-stick)
  • Maak een afspraak met een Apple Store of erkende serviceprovider
  • Of vraag een Nerd van ons om het op afstand te controleren

Veelgestelde vragen

Kan ik gegevens redden van een MacBook die niet opstart?

Ja, vaak wel. Met een externe schijfadapter of via Target Disk Mode kun je nog bestanden benaderen.

Heeft een SMC-reset invloed op mijn bestanden?

Nee, het is veilig. Je verliest geen data.

Geldt dit ook voor M1/M2 Macs?

Sommige stappen, zoals de SMC-reset, zijn alleen voor Intel-modellen. Voor M1/M2 werkt het anders – daar reset je door 10 seconden de aan/uit-knop ingedrukt te houden.

Hulp nodig?

Lukt het niet zelf? Onze Nerds staan klaar om je MacBook weer op gang te krijgen — op afstand of bij je thuis.

Nerds Helpdesk

Slimme hulp voor alles dat digitaal is.

Heb je een vraag, wil je advies of moet er een technisch probleem worden opgelost? Onze Nerds helpen je met elk apparaat, alle software en ieder systeem dat je gebruikt.
Direct hulp van ervaren Nerds in duidelijke, begrijpelijke taal
Ondersteuning voor alle merken, apparaten, diensten en systemen
Oplossingen voor technische problemen én praktisch advies
Hoe het werkt

Ervaar het gemak van hulp op afstand.

Vraag direct hulp aan.

Klik op direct hulp aanvragen, geef aan waar je hulp bij nodig hebt en kies zelf wanneer je geholpen wilt worden. Wij zorgen ervoor dat je snel gekoppeld wordt aan de juiste specialist.

Direct hulp aanvragen

Onze expert kijkt veilig op afstand met je mee.

Je wordt op het gekozen moment gegarandeerd telefonisch geholpen door onze Nerd. Via een beveiligde verbinding kijken we samen naar je scherm en lossen we het probleem direct voor je op.

Jij kunt snel weer verder.

Zodra je probleem is opgelost ontvang je een helder gespreksverslag met uitleg over wat we hebben gedaan. Heb je later nog vragen? Dan kun je eenvoudig opnieuw contact opnemen met dezelfde specialist.

Direct hulp aanvragen
Of bel met 088 - 1337 000
Gebruiksadvies
Uitleg en ondersteuning bij digitale vragen of handelingen die niet lukken.
Installatie & configuratie
Hulp bij het instellen en configureren van je digitale apparaten en diensten, van A tot Z.
Software & applicaties
Hulp bij instellen, gebruiken en updaten van je apps en programma’s.
Wi-Fi, netwerk & verbindingen
Ondersteuning bij trage verbindingen, uitvallend internet of instellen van je netwerk.
Randapparatuur & accessoires
Koppelen, instellen of herstellen van printers, camera’s en andere accessoires.
Beveiliging & privacy
Beveiligen van apparaten en diensten en advies bij verdachte meldingen of instellingen.
Onderhoud
Verbeteren van de snelheid, stabiliteit en prestaties van je apparaten.
Updates
Ondersteuning bij systeemupdates, softwareversies en driver-installaties.
Cloud diensten
Ondersteuning bij inrichting, synchronisatie of toegang tot je cloudaccounts.
Accounts
Hulp met het aanmaken, inloggen en het beheren van accounts voor al je apps en diensten.
Hardware problemen
Oplossen van vastlopers, crashes of apparaten die niet meer starten of reageren.
Data & opslag
Oplossen van volle schijven, verloren bestanden of het overzetten van data.
Nerds Helpdesk

We helpen je bij elke uitdaging!

Welke vraag je ook hebt: je staat er niet alleen voor. Binnen elk digitaal domein hebben we een Nerd met de juiste kennis in huis. Zo zorgen we dat je altijd bij een behandelaar met de juiste expertise terechtkomt.