Skip to main content

Hoe verbeter je je Wi-Fi

Hoe verbeter je je Wi-fi

Lang wachten tot een internetpagina is geladen of een haperende videoverbinding: slechte Wi-Fi is een erg vervelend probleem. Gelukkig kunnen wij je helpen dit te verbeteren.

De oorzaken van slechte Wi-Fi

Er zijn verschillende redenen waardoor jouw Wi-Fi netwerk traag kan zijn.

  1. Het probleem kan komen door de aanvoer van het internet. Dit betekent dat jouw internetprovider niet in staat is om het internet snel genoeg aan jou aan te bieden.

  2. De doorvoer van het signaal veroorzaakt problemen. Het signaal komt dan sterk genoeg binnen, maar het komt vervolgens niet goed via de kabels of een draadloos netwerk aan bij het eindapparaat.

 

Een slechte aanvoer van het internet

Je trage internet- en Wi-Fi verbinding komt door je internetprovider. Dit kan komen door jouw abonnement, of door technische problemen bij de provider.

Allereerst je abonnement. Er zijn drie verschillende soorten internet.

  1. Koperaansluiting. Hierbij ontvang je je internet via de oude telefoonkabels. Telford is bijvoorbeeld een aanbieder die het op deze manier doet. Dit zijn ADSL, VDSL of ISDN verbindingen. Hiervan is bekend dat je lage snelheden krijgt, tot 100 mbit per seconde. Dit zou voldoende moeten zijn, maar in de praktijk zie je vaak dat het maar 20 mbit levert.

  2. Coax aansluiting. Deze aansluiting wordt onder andere door Ziggo en Caiway aangeboden en levert een hoge downloadsnelheid, tot wel 1000 mbit per seconde. Helaas heeft het vaak wel een relatief lage uploadsnelheid. Hier merk je als particuliere eindgebruiker niet veel van en is dit vaak de beste oplossing. Maar voor zakelijke gebruikers is het wel lastig. Je hebt namelijk vaak een hogere uploadsnelheid nodig om grote bestanden snel uit te kunnen wisselen.

  3. Glasvezel. Dit is de meest moderne technologie en verreweg de beste optie om te kiezen. De upload- en downloadsnelheid lopen synchroon. Je krijgt simpelweg dus met de minste vertraging het beste internet. Als je de mogelijkheid hebt dit te gebruiken, bevelen wij dit zeker aan. Tegenwoordig maakt namelijk het hele digitale huishouden gebruik van een internetverbinding. Je kunt het zo gek nog niet bedenken en het heeft een kleine internetverbinding nodig om goed te kunnen functioneren. Hierdoor kun je met een simpele ADSL verbinding niet meer vooruit. 

In sommige gevallen heb je een hoge internetsnelheid op papier, maar zorgt een technisch probleem ervoor dat dit in de praktijk niet zo is. Denk bijvoorbeeld aan een modem die niet goed werkt. De enige manier om dit te testen, is door een bekabelde aansluiting te realiseren tussen de router en een computer. Vervolgens kun je via de website www.openspeedtest.com meten wat jouw downloadsnelheid is. Als blijkt dat je een tragere snelheid hebt dan wat jou is beloofd, moet je even een belletje plegen naar jouw internet dienstverlener. Dan kunnen jullie samen uitzoeken waar het probleem vandaan komt.

Ben je nou benieuwd hoe jouw Wi-Fi netwerk in elkaar steekt? Nerds kan voor jou via de telefoon een Wi-Fi analyse doen. Hierbij lopen we je netwerk van A tot Z na, en als er problemen zijn kunnen we deze vaak oplossen. En als je een écht goede Wi-Fi verbinding wilt, dan komen we graag bij je langs om professionele apparatuur te plaatsen. Maar wel voor een redelijke prijs.

→ Klik hier om contact op te nemen met één van onze Nerds! 

 

Een slechte doorvoer van het internet

Mocht je internet snel genoeg van de provider komen, dan ligt het probleem bij de verdeling van het netwerk. Hierbij kunnen een groot aantal factoren meespelen. Je internet kan op verschillende manieren verdeeld worden door het huis.

  1. Bekabeld. Met kabels vanaf je router kun je ervoor zorgen dat de aansluiting op meerdere plekken komt. Hierdoor heb je de minste vertraging van alle verdeelmethoden

  2. Draadloos netwerk. Je router is het verzendpunt van je draadloze internet. Het vertaalt een bekabeld signaal naar een radiosignaal (het Wi-Fi signaal). Hoe groter de afstand en hoe meer stoorzenders er zijn, des te meer problemen je gaat krijgen met je netwerk. Dit zorgt vervolgens voor trager internet.

Het probleem bij de doorvoer van het internet speelt dus vooral bij een draadloos netwerk. Er kunnen veel verschillende storingsfactoren zijn. Denk aan andere zendpunten, de netwerken van je buren, maar ook de dikte van je muren en de afstand tot de router. Deze factoren bepalen vaak of je met één zendpunt je hele huis kunt voorzien van een goed draadloos netwerk, of dat je vanaf meerdere locaties moet gaan zenden om het internet dekkend te krijgen. 

Meten is weten, als je dit goed wilt aanpakken. Je zult proefopstellingen moeten maken om te testen wat het best werkt. Het gemiddelde Nederlandse huis heeft twee zendpunten nodig om een goede draadloze verbinding te krijgen.


Oplossingen

Nu je weet waar je trage netwerk door komt, wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. 

Mocht het probleem in de aanvoer van je internetverbinding liggen, is het verstandig om contact op te nemen met je internetprovider. Deze kan dan kijken wat het trage internet veroorzaakt en hoe dit verbeterd kan worden.

Zit het probleem in de doorvoer van het internet, dan is het verstandig om een of meerdere extra zendpunten te maken. Hier zijn een aantal verschillende manieren voor, die niet allemaal even goed werken. 

  1. Repeater. Dit is een apparaat dat het draadloos signaal opvangt en vervolgens versterkt en doorstuurt. Deze oplossingen zijn voor sommige situaties geschikt, maar ze hebben vrijwel nooit een positief effect op het draadloze netwerk. De repeater vangt in de eerste instantie al een verslechterd Wi-Fi signaal op. Er vindt namelijk ruis plaats tussen het originele zendpunt en de repeater. Hierdoor zendt het dus een verslechterd signaal mét aanvullende ruis uit.
    De afstand van het signaal wordt wel verlengd, wat handig is als je bijvoorbeeld op zolder goede internetkwaliteit wil. Maar op alle andere plekken, behalve de zolder, gaat de kwaliteit van het internet achteruit.

  2. Powerline adapters. Er zijn adapters die ervoor zorgen dat je via je stroomnet binnenshuis ook een internetsignaal kunt versturen. Dit is in sommige gevallen een oplossing, wanneer je niet in staat bent om een kabel te verplaatsen van bijvoorbeeld de meterkast naar de zolder. Je hoeft dan geen extra kabels te trekken, een stuk minder gedoe.
    Maar zulke adapters hebben erg wisselende resultaten. Ook is het niet erg gebruiksvriendelijk. Als de stroom eens uitvalt, de adapters uit het stopcontact worden gehaald of er werkzaamheden in de straat zijn, moet je het hele netwerk opnieuw instellen. Ook kun je in oude panden hier geen gebruik van maken, omdat de adapters niet geschikt zijn voor elk netwerk.

  3. Tweede zendpunt. De ideale oplossing is eigenlijk een bekabelde aansluiting naar een tweede zendpunt. Een extra ‘Access Point’ dus (ook wel vaak router genoemd) die met een internetkabel direct in verbinding staat. Dit tweede zendpunt vertaalt vervolgens het bekabelde signaal naar een draadloos signaal. Vaak zie je dat wanneer zulke routers worden aangeboden, ze behoorlijk prijzig zijn en er een heleboel antennes uitsteken. Het ziet er erg leuk uit, maar werkt nog steeds niet doordat je vaak veel storingsfactoren in je huis hebt. Gelukkig heeft Nerds voor jou een oplossing die in elke situatie werkt.

 

Wat kan Nerds voor jou betekenen?

Het opzetten van een goedwerkend Wi-Fi netwerk in je huis of kantoor kan behoorlijk lastig zijn en wat tijd kosten. Nerds kan je hier snel mee helpen en al je internetproblemen oplossen. Wij kunnen via de telefoon jouw Wi-Fi netwerk analyseren en meteen met goede oplossingen voor je komen. Wil je vervolgens nog grotere verbeteringen, kun je gebruik maken van onze Wi-Fi optimalisatie. Nerds richt dan jouw Wi-Fi netwerk in, bijvoorbeeld met nieuwe kabels en supersnelle zendpunten.

Heb je vragen of wil je je internet verbeteren, kun je altijd bij ons terecht. Geef ons een belletje en wij lossen het voor je op. Loop je echt helemaal vast, kunnen wij ook op locatie bij je langskomen. Kijk hier hoe je met ons in contact kunt komen.

 

Kom je er niet uit?

Bel of chat dan met Nerds. Dan lossen we samen je probleem op.

088 1337 000
Start de chat

Bellen en chatten kan vanaf €1,20 per minuut. Bekijk hier onze tarieven.